torsdag 29 december 2011

Distressruta del 2

Nu kommer mitt sista inlägg här hos ROX Stamps.
Lite vemodigt är det allt.
Jag har trivts så bra och det har varit kul att få följa företagets utveckling från att ha varit i princip ett renodlat textstämpelföretag till att sälja diverse roliga saker i tillägg.
Önskar Anna-Lena och ROX Stamps all lycka och välgång i världen :-)

Ett jättestort tack till er som kikat in på vad jag pysslat med här och ett extra stort tack 
för alla upplyftande kommentarer i bloggen!

Nu kör vi! :-)

Till detta kort började jag med att embossa stämpeln "En stor kram"
Igår kom ju stämplingen sist. 
Därefter beströk jag HELA pappret med distress stain "Spun sugar",
 för jag ville inte ha en vit bakgrund till stämpeln. 

I motsats till igår, utgick jag här från ett papper redan tillskuret i rätt storlek. 
Att som igår sätta distressrutan på ett helt ark, gör det lättare att i efterhand justera så man ändå skär till pappret fyrkantigt, samt att man har mer yta under post-it-lapparna, vilket gör det lättare att få till distressandet bra.
Till den inverterade distressrutan behövs inte det, utan det blir snyggare kanter 
om man skär till det innan man börjar kladda.

1. Ta en bit papper och riv till önskad form. Här har jag använt mig av en post-it-lapp och kan då nyttja den ena klistriga sidan. De andra sidorna håller jag ner med fingrarna. 
Vill man vara extra noggrann, kan man använda sig av diverse limprodukter 
som bara fäster lite grann, t ex en limpenna.
2. Färga in med distresser. Här utgår vi från lappen och jobbar oss ut mot kanterna, 
alltså helt tvärtemot igår. 
3. Släng gärna på en dusch glimmer mist eller liknande :-)

4. Ta bort lappen= riktigt spännande! :-D

Innan jag fäste pappret på kortstommen med dubbelhäftande tejp
trädde jag ett organzaband runt det. 
Fäst med små tejpremsor på baksidan av pappret, så det blir att sitta exakt så 
som du vill ha det. 
Just den här färgen på band är en av mina favoriter :-)

Färdigt
Det blänker i embossingen. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja, så fick jag för mig att jag skulle göra en liten tag också.
Trots att jag borde ha varit på väg till jobbet satte jag igång med projektet istället.
Det växte och växte och till slut var det ett färdigt kort istället för en snabb liten tag :-D
Ja, förresten, inte bara ett kort, utan ett presentkortskort t o m.
Jag skar till ett cardstock enligt bild.
Fliken viks in på insidan och fungerar som en enkel hållare till blomcheckar eller sedlar.

Insidan
En rosa och två coffeefärgade halvpärlor pyntar.

Utsidan
Åter en inverterad distressruta, här med vit bakgrund till stämpeln
"Du förtjänar en blombukett" som embossats med kopparfärg. 
Använda distresser: Victorian velvet, Tea dye och Brushed corduroy ute i kanterna. 

Pappersremsor i lager på lager. Den vita virkade spetsen är infärgad/insmutsad med distresser.
Den stora Prima-rosens center togs bort och ersattes med en halvpärla från ROX Stamps.
Rosen fick även en omgång utspädd Tea dye på sig, för att minska ner det rosa i den.


ETT RIKTIGT 
GOTT NYTT ÅR!

och tack för den här tiden :-)
Nina/NHL





3 kommentarer:

  1. Åhhh va fina de blev.
    Tack för tipsen
    Gott Nytt År

    SvaraRadera
  2. Superfina tips!! Tack tack!! Det ska testas! =)

    Gott NYtt År!
    Kram Maritha

    SvaraRadera