lördag 19 december 2015

Välkommen 2016! Bordskalender steg för steg.


Tänk vad ett år går fort. Och tänk så mycket det händer på ett år! Mycket glädje, blandat med lite sorg, precis som för alla andra. Höjdpunkterna har helt klart varit kursverksamheten och träffarna. Även att jag lyckades med konststycket att komma med i Deco Arts teatchers program - var ju en bedrift. Jag känner mig lyckligt lottad. Jag får hålla på med det jag älskar mest.  Några 5 veckors semester och en arbetstid på 40 timmar i veckan är ett minne blott. Men man vänjer sig och tar vara på andra saker och lär sig att sätta guldkant på tillvaron ändå. Detta tror jag är viktigt.

För att avsluta de där sista skälvande dagarna på 2016 så tänkte jag visa er min lilla kalender som ska få pryda mitt skrivbord nästa år. Nedan följer dessutom en steg för steg på denna enkla lilla sak samt en länk till själva kalenderfilen som du kan köpa direkt här i bloggen eller i butiken. Vilket du vill.
Fortfarande så är och ska mina kurser här i bloggen vara och förbli gratis. Du får alltså inte starta kursverksamhet och ta betalt för att lära ut det som finns i min blogg. Hoppas du blir inspirerad och "smackar" ihop en sån här liten kalender. Det är ju en fin liten gåbortgåva så här i jul och nyårstid.

Okej! Dags att göra en bordskalender!

Du behöver:
* Helt vanlig wellkartong. Tjockleken har inte så stor betydelse, men ta inte för tunn.
Lim, jag använder alltid och uteslutande bokbinderilim som du hittar här i shopen!
Stållinjal som du hittar här i shopen
* Brytbladskniv
* Lite snygga mönsterpapper
* Distress ink
* Blommor
* Snygga fötter de hittar du här i shopen
* Och sist men inte minst almanackan som du själv skriver ut

Börja med att skära ut 2 st bitar wellkartong som är 16 cm höga och 13 cm breda. Därefter en bit som är 9 x 13 cm. och en bit som är 3,5 x 13 cm (den lilla biten kan uteslutas)



Skär dessutom till en bit cardstock, eller lite kraftigare papper som är ca 2.5 cm brett och 13 cm långt. Vik på mitten på längden.


Sätt lim på ena halvan av pappret och limma fast kant i kant med vikningen på din ena wellkartong på sidan som är 13 cm.


Sätt lim på andra halvan och limma fast andra biten av wellkartong.


Ta fram biten du skar som var 13 x 9 cm- Bottenplattan. Sätt lim på båda långsidorna - Snåla inte med limmet. Wellkartongen måste ha något att "bita i".


Placera sedan ditt "korthus" på bottenplattan. Låt limmet få sätta sig. Tryck ut kanterna så att det verkligen hamnar kant i kant.


Sätt lim på lilla sista bitens långsidor och tryck fast den så rakt du kan.


så här, biten fyller kanske ingen funktion. Men jag inbillar mig att det ger kalendern lite stadga.


Skär till ytterligare en bit cardstock eller annat kraftigare papper som är ca 2,5 - 3 cm x 13 cm. Denna gången viker vi inte pappret på mitten utan rullar det så att det blir böjt. Du kan tex rulla in en penna så att du formar pappret.


Limma fast denna biten ovanpå - så att det bildar ett tak, och så att du döljer skarven av wellkartong. Ett tips är också att göra biten större och att med en kantstans stansa fint mönster på långsidorna. Då väntar du med att klistra fast denna bit till slutet när du har dekorerat klart din kalender.



Jag distressar alla kanter. Jag använde färgen  vintage photo.


Dags att börja dekorera. Jag skär ut mönsterpapper som är ca 12,5 x 15,5 cm. Distressar även det pappret med vintage photo. Det ger ju en så trevlig vintagekänsla.


Limmar fast mitt på. Jag limmar även en på baksidan. Men det gör man ju som man vill. Här får du dessutom i denna bilden en inblick av mitt röriga skrivbord..Jag bjuder på det!


Dags att skriva ut almanacksfilen! Du kan köpa den direkt här i bloggen om du vill . Den kostar 15 kr och skickas ut via epost som pdf.


 
 
 
Klipp eller skär ut alla månaderna och distressa kanterna. Ett gott tips är att se till att du redan nu har dem i månadsföljd!
 
 
Lägg därefter ihop dem i månadsföljd och lägg en limsträng. Stryk försiktigt med fingret så att limmet kommer i kontakt med alla blad.
 
Sätt ett par klämmor och låt torka. Upprepa proceduren. Det är nu viktigt att det verkligen får torka. Nu undrar du kanske om du kan använda vilket lim som..Nej säger jag det kan du inte. För det måste vara ett siliconbaserat lim som blir segt och som inte blir för hårt när det torkar.
 
 
Det sista du gör när det torkar är självklart att sätta lim på baksidan av decembermånaden och klistra fast den på wellen.
 
Därefter är det ju bara att gå loss med dekorationer och fötter. Så här blev slutligen min,
 




 
 
Lycka till
önskar
Anna-Lena

1 kommentar:

  1. Gorgeous!
    Thank you for sharing!
    Have a good Christmas and a New Year's joys and successes!

    SvaraRadera