torsdag 17 december 2015

Sugen på Nobless? Jag är!

Så här i jul och nyårstider så frossar i varje fall jag choklad! För på julen får man ju ta från det undre lagret. Att ge bort något i fin förpackning som man skapat själv är ju inte det sämsta och det uppskattas! Tro mig. Denna lilla asken är lätt och trevlig att bygga.

Detta gäller ang mina tutorials:
Jag vill att om du bygger efter min lektion och visar på något socialt media att du länkar till min blogg (www.roxstamps.blogspot.se) eller min butik (www.roxstamps.se) och skriver att du följt min lektion här på nätet. Jag delar de flesta lektionerna gratis här med dig, belöningen är just att få en länk tillbaka. Jag vill heller inte att du börjar köra kurser som du tar betalt för med detta kursmaterial. Dessa kurser är och ska så förbli gratis. Att kunna inspirera på detta sätt är min drivkraft och jag hoppas att du kommer att finna det både trevligt och kul att bygga i helt vanlig wellkartong.

Du behöver själv:
Stållinjal
Kniv
Skärunderlag
Bigshot eller liknande maskin
Embossingfoldrar.

och 4 mm wellkartong
lim
svart färg
vax
svart cs (svart kartong/papper)
Fötter
handtag och övriga dekorationer.

Jag har satt ihop ett kit till dig som du kan köpa här >>
Det innehåller:
Wellkartong
Svart kartong
Färg
Lim
Fötter
Handtag
Brads
Vax

Ok Lets go started!
Som alltid börjar jag med att mäta min kartong och skriver upp måtten. I detta fallet är Noblessasken 14,3 x 13,3 x  3,2 cm.


Höjd och bredd lägger jag till 1 cm.
Jag bestämmer att höjden på asken ska vara 3,5 cm. Av dessa 3,5 cm ska en viss del vara låda och en viss del lock. Jag bestämmer att lådan får bli 2 cm hög och locket 1,5 cm högt. 2+1,5=3,5!

Vi börjar med att skära ut bottenplatta och topplatta: 15,3 x 14,3 cm, 2 st alltså.


Därefter skär jag ut lådans kanter. 2 cm x 15,3 cm'

samt 2 st som är 2 cm x 13,5. (Eftersom kortsidorna är 14,3 och vår wellkartong bygger 8 mm in så räknade jag 14,3-0,8=13,5)

Och när jag ändå är igång skär jag ut lockets kanter. 1,5 cm x 15,3, 2 st,

 samt 1,5 cm x 13,5, 2 st.

Sådär! Dags att börja limma! Ta fram en av de förska topp/bottenskivorna du skar ut. Lägg en limsträng på den ena sidan som är 15,3 cm lång.


 Håll nu reda på dina kanter. Så att du inte blandar ihop dem! Tryck fast en av sidorna som är just 15,3 cm. Var noga och försök verkligen få den kant i kant.

 

Limma fast motsvarande sida.


Fortsätt med "kortsidorna".


Bitarna sätts alltså mellan långsidorna på bottenplattan!


Gör precis lika på andra lådan/locket. Lådorna ska alltså ha samma yta. Låt därefter torka ordentligt! Sen kan man ju inte låta bli att prova att asken med Nobless faktiskt passar!. Ajja Bajja inte öppna den ÄN o provsmaka.

Skär en remsa som är ca 2,5 cm bred och 15, 3 cm lång. Vik på mitten på längden.


Sätt lim upp till vikningen och tryck fast kant i kant på lådan, på den sidan som är 15,3 cm. Detta är viktigt att du håller rätt på vilket håll du har lådan så att du inte sätter "gångjärnet" på fel kant! Är du osäker, lägg i Noblessasken så du har koll!


Sätt lim på nästa del av ditt "gångjärn" och tryck fast lådan kant i kant. Viktigt här nu att du har lådan/locket på rätt håll. Det skiljer ju bara en centimeter så det är lätt att ta fel!



Dags att måla alla kanter svarta!

Låt torka! Under tiden som det torkar, börjar jag skära till lite av den svarta kartongen. Jag gör mina bitar ca 0,5 cm mindre runt om. Alla mått hittar du i bilden nedan:


Dessa bitar embossar jag sedan. Här har jag använt Little star embossingfolder.

http://www.roxstamps.se/embossing-folders/embossing-folder-nellie-snellen-little-stars.html
 
Du hittar den här i shopen. Oerhört söt och användningsbar är den. Inte bara till jul och nyår utan faktiskt året runt.
 
 
Jag klistrar fast alla bitar på plats. Sedan är det dags för vaxet. I kitet om du köper det ingår det en vax. Det är små provapå burkar. Det finns även att köpa separat. Vaxen är dryg och du behöver ytterst lite.


Ta lite vax på fingertoppen, stryk försiktigt över mönstret på din ask. Ta hellre fler gånger än för mycket första gången. Jobba med cirkelrörelser. I detta exempel tog jag färgen Cosmic Blue.


Jag stryker även kanterna på asken med vax. Därefter mäter jag ut mitten, klistrar på och andvänder brads till handtaget. Limmar på diverse dekorationer och fötter och låter torka.


Du kan även klä insidan, MEN använd inte för tjockt papper. Då passar inte Noblessasken.
Ett tips är också att sätta en bit band som håller locket uppe när den är öppen.

 
 
 
 
 
Lycka till önskar
Anna-Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar