måndag 8 oktober 2012

Så här gör jag en adventskalender

När jag visade er min adventskalender för ett tag sedan, så lovade jag ju att visa hur jag gör. Och nu kommer här äntligen en liten bildserie med beskrivning. Jag hoppas att du kan ha nytta och glädje av det här! Är det något du undrar över, så fråga med en kommentar, så svarar jag!

Här ovan har jag kommit en bit på väg med själva askarna. Jag tycker att det är lite fint om man klär dem med lite papper inuti. Man kan såklart måla dem, om man hellre vill det, men jag tycker det är så kladdigt och trist att vänta på att färgen ska torka.

Knopparna är pärlor, 8 mm stora. Jag har limmat dem direkt på askarna.

När askarna är klädda och fått knoppar sätter jag samman dem tre och tre till små "byråer". Som på bilden, alltså. Jag använder dubbelhäftande tejp. Snabbt och smidigt.

Dags att göra bottenplattan och "taket".

Ställ fyra små "byråer" bredvid varandra, så som du ser på bilden. Märk ut en sidas längd. Du ser den lilla blyertsmarkeringen här till höger. Skär en kvadrat med en så lång sida som du bestämt dej för här.

Botten och toppen ("taket") gör jag av kartong, typ corn flakes-kartong, pizza-dito eller något liknande.

Sedan klär jag in dessa två kartongplattor med ett tunt papper. Här har jag valt enfärgat, vitt omslagspapper. Man kan använda i stort sett vilket papper som helst, bara det inte är för tjockt. Börja med att limma fast kartongbiten på pappret. Klipp bort litegrann i hörnen, så blir det smidigare och snyggare. Limma och vik kanterna in över kartongen.

Limstift tycker jag fungerar bra att limma med här.

 Dags att fästa askarna på bottenplattan. Ställ ut fyra "byråer" och fäst sedan en i taget, så får du dem på rätt ställe. Dubbelhäftande tejp funkar fint.

 Nästa lager byråer placerar du såhär, lite "omlott" med det första lagret.

 Det ser ut såhär från sidan.

Kalendern är klar att dekorera!

Tips! Sätt inte fast "taket" nu. Det är lättare att arbeta med det, dekorera och så, om det är löst.

Så här blev min kalender! På "taket" har jag placerat ett litet stafflikort.
Hur blir din??!

Lycka till!

2 kommentarer: