tisdag 20 september 2022

Ramkort passar till 100 g Marabou chokladkaka

.










Detta ramkort är framtaget av mig (Anna-Lena på ROX Stamps) jag blir jätteglad om du refererar till det om du publicerar ditt ramkort på sociala medier :) Chokladkakan passar precis i och så pass att den faktiskt inte trillar ut. Det har gått åt många cardstock innan jag till slut hittade rätt mått. Men skam den som ger sig. De chokladkakor jag provat med är vanligt mjölkchoklad och Schweizer nöt.

Och sist men inte minst - besök gärna min webbutik du hittar den här >>>>>

Material:

1 st cardstock 12x12"

1 mönsterpapper (ypperligt med spillpapper t ex)

Lim

Sax

Bigplatta

Pappersskärare.


Så - lets go!

1. Skär till ditt cardstock till 7 1/2 x 11 1/2


2. Biga på: 1/2, 7/8, 1 1/2, 1 7/8, detta gör du på alla fyra sidorna runt om.


3. På kortsidorna bigar du ner till andra bigarlinjen på 2 1/2 och 5. Obs bara ner till andra bigarlinjen.


4. Skär bort alla fyra hörn enligt bilden. (det säger sig nästan själv för det har blivit ett rutnät i varje hörn.)


Ditt cardstock ska se ut som på bilden ovan när det är gjort.




5. På kortsidorna i biglinjen vi gjorde klipper du ner till andra biglinjen


6. Därefter snedklipper du ut enligt bild. Detta gör du på alla fyra biglinjer på kortsidan.




7. Så här ska det se ut när det är färdigklippt!


8. Tryck till alla dina biglinjer runt om. De ska "rullas" innåt.


9. Dags att börja limma. Sätt lim på ovansidan på en av långsidorna. "Rulla" den och limma inåt så att limsidan hamnar på insidan av kortet. Det ska bildas ett fyrkantigt långt rör.. :/


10. Så här ska det se ut



11. Båda långsidorna gjorda.


12. Dags för kortsidorna. Gör på samma sätt. Sätt lim på ovansidan och "rulla" inåt så limsidan hamnar
underst.


13. Så här ska det se ut. Du kan med fördel peta in lite lim där pappret möts i hörnen. Håll ett litet tag så att limmet hinner få fäste.


14. Dags att göra locket. Av den biten du skar av från början av ditt cardstock skär du en bit som är
4 1/8 (minst) x 7 3/4. Biga på ena långsidan på 3/8.


15. Limma på locket på utsidan av ryggen.


16. Passar din chokladkaka? Min gjorde!


17. Utsidan. Här har jag använt Nellie Snellens 3D embossingfolder Poinsetta.

Och sedan har jag använt 3D toppers 


Lite fint band med snygg kant


Diesen god jul med skugga var med i Kit nr 3 2022


Tänk på att det kan skilja någon mm hit eller dit på locket beroende på hur tajt du fått till det.

Lycka till 
önskar
Anna-Lena










Denna beskrivning är min. Ej hittad någon annan stans. Uträknad, fotograferad av mig.














2 kommentarer:

  1. Superfin, det blir till att göra många till julmarknad. Tack för fin beskrivning😘

    SvaraRadera
  2. Nu har jag testat din beskrivning. mycket bra och utförlig beskrivning , kan säga att jag hade inget choklad hemma så det blir att springa till affären i morgon ! Tack för en jättebra tutorial.

    SvaraRadera