söndag 7 mars 2021

Bästa verktyget!

Behöver du ibland kuvert? Ibland gör man kort i udda format eller kör slut på kuvert hemma då är det väldigt bra att ha ett litet verktyg att ta till att göra egna kuvert.

Verktyget är snillrikt utformat och har många bra egenskaper. Inte nog med att du kan göra egna kuvert på köpet får du en mini scoreboard och en punch att runda hörn med. I skrivande stund får man allt detta för ynka 129 kr. Du hittar verktyget här: https://www.roxstamps.se/stansar/card-envelope-maker-kit-with-punch.html

Det första du bör göra är att gå till app store i din telefon och ladda ner en liten app, sök envelope generator. Jag har den översta som kommer upp:


Installera appen och öppna den. Man kan ange om man vill arbeta med centimeter eller inch. Det väljer du under "settings".
Denna vyn kommer då upp:


Okej! I detta exempel har jag valt att jag vill göra ett kuvert till ett kort som är 10x10 cm och jag vill att det ska vara lite utrymme i kuvertet för jag vill få plats med lite dekorationer. Jag sätter min kortstorlek till 10x10 cm och att jag vill ha 0,5 cm i "space".

Vad som händer då är att under inställningarna vi gjort genereras ett värde. Först storleken på papper du ska skära till samt värdet för din första scoreline. Pappret säger appen ska skäras till 17,5 x 17,5 cm samt scoreline 8,8 cm. Nu börjar det roliga!


Skär till pappret 17,5 x 17,5 cm. Ta fram din "bräda". På framsidan har du en vanlig score board men på baksidan har du själva verktyget!. Lägg ditt papper uppifrån så att nederkanten möter det värde som appen angivit. I detta fallet 8,8 cm. Titta på bilden så ser du att mitt papper ligger precis där. Dra din första biglinje. Nu behöver du inte hålla rätt på fler siffror utan nu ska du rotera pappret medsols och lägga din första bigade linje precis där "score guide" möter den. Biga igen, rotera pappret en gång till medsols och upprepa proceduren tills du gjort alla fyra biglinjer.


När detta är gjort ska ditt papper se ut så här:


Dags att ta fram punchen! Sätt punchen precis så som du ser på bilden och tryck till. Upprepa på alla fyra sidorna.

Voila! det börjar likna något!


Nu är det bara till att vika in alla sidorna och det sista du gör är att på det som ska agera "lock" där kan du runda av kanten lite. Du vänder helt sonika på punchen. Den är märkt corner.


Sådär! Nu har du gjort ditt första kuvert!


Over and out!

Annalena






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar